Rawat Bulu Kucing Akibat Gatal

Bulu selalu melekat di atas lantai simen disebabkan si AWE gigit bulu dia yang gatal masa jilat bulu. Kalau nak sapu tu memang ada saja bulu hitam dia tu melekat 😂. Nama kucing Author ni, diberikan nama AWE. Kenapa AWE? Sebab corak bulu dia macam warna ular sawa. So, mak Author ambil Awa saja di belakang nama. 

Memang itulah penyakit si AWE. Asyik gatal aje setiap hari. Ada masa nanti, Author nak belikan dia vitamin. Mak Author ni dah macam doktor haiwan. Kalau ada kucing yang sakit je, mak Author memang pakar merawat. Sampai jiran pun mintak tips 😊. Dulu si AWE ni kena patuk dengan ular dekat tangan. Meracau dia pagi2x tu. Biasanya ular hitam kecil tu memang ada je dekat belakang rumah. Tapi bukan selalu la. Maybe masa tu anak dia yang kecil tu yang patuk AWE. Jadi, mak Author lumur kan daun hempedu ular tu kat tempat yang kena patuk tu. Dalam dua hari, terus baik dan membesar dengan sihat. 




Ini adalah contoh pokok hempedu ular. Selalu orang dulu2x suka ambil daun ini untuk kencing manis dan darah tinggi. Daun ini ada khasiat tersendiri. Tengok sajalah pokok tu, helok je duduk membesar dekat halaman rumah. 

Kelmarin, si AWE ini gatal. Bulu dia memang semakin hilang asyik cabut je. Jilat bulu je cabut. Memang gatal sangat tu. 




Gambar kat atas tu, kucing Author. Sekarang ini, Author bela sekor je. Ada juga beri makan kat kucing jiran lain yang singgah. Memang teruk kan bulu dia. Dia pula jenis kurus je. Sebab tu nak beli vitamin bagi dia gemuk sikit. 






Caranya senang je, ambil beberapa daun hempedu ular tu, dn kisar kan dalam pengisar tu. Jangan lupa tambah air. Hasilnya, dia akan jadi air berbuih warna hijau macam air syampoo.


 
Lepas dah jadi air tu, masukkan ke dalam baldi atau bekas. Pastikan ada plastik tangan nak lumur kan air hempedu ular ke bulu si bulus. Macam dalam gambar, mak Author ni dah biasa rawat kucing macam tu. Dia kena ada rasa sabar sikit sebab masa ini si bulus akan meraung sakit sebab air tu kena kat kulit gatal dia. Pada masa yang sama si bulus akan terkucil sebab tak tahan. Tapi kita bukanlah nak mendera dia cuma nak beri bulu dia tu sihat. Lepas dah lumur kan tu, biar saja dia dalam dua hari sebab air itu akan meresap dalam kulit. Esoknya dah kering macam gambar kat bawah ini. 


Penat ya dia cari awek tak dapat-dapat 😂. So, ini petuanya bagi bulu berkilat. Jadi kalau si AWE ni gatal juga, memang nak kena makan vitamin versi farmasi la ni., 😺

Sekian hari ini, esok kita review tentang perkara lain pula. 

Comments

Popular Posts