Nak buat resepi Ayam Goreng MCD yang sedap




Sebenarnya author dah lama nak buat entri ayam goreng ala MCD ni. Tapi kekangan masa itu menjadi penghalang ditambah dengan penyakit M yang sedia ada 😂. Nak buat ayam goreng MCD ini tiadalah susah mana cuma kena ikut step. Macam Author hari itu pergi NSK mencari tepung goreng ayam brand Bestari, tetapi bila sampai je sana, rak itu kosong. Mungkin ramai yang beli sampai stok pun habis. Jadi mata Author ni tengok dekat sebelah rak itu. Ada tepung goreng ayam brand seri mewah yang pedas punya. Yang original pun ada. Macam tak pernah dengar je kan nama dia. Tapi kenapa tidak kalau kita mencuba mana tahu sedap lalu kat tekak? Jadi Author ambil dan terus bayar. Harga dalam rm6 dan ada sen sen la. Tapi murah lah. 850 gram itu kira banyak. Nak buat tepung goreng sotong pun sedap juga.



Dekat bahagian belakang ada ditunjukkan cara membuat. Mula-mula campurkan ayam itu ke dalam tepung goreng seri mewah bersama air sejuk. Gaul-gaul dan perap seharian. Tapi satu jam perap pun dah cukup. Bila goreng ayam tu, kita dah boleh rasa ayam itu memang pedas. 



Bila buka, kita dah boleh lihat tepung itu berwarna oren sikit kan. Sebab dah dicampur dengan rempah serbuk cili. Maka janganlah anda nak tambah lagi serbuk cili bagi pedas. Sememangnya tepung ini dah pedas sangat 🌶️. 

Jadi, gaulan pertama ada disertakan dibawah:






 Botol ini air sejuk sebenarnya. Jadi campurkan bersama tepung seri mewah. 




Bila dah gaul semua, Author perap seharian. Sebab masa ini Author buat masa bulan puasa hari itu. Biar perap lama agar ayam dalam itu lembut dan pedas. 




Lepas dah perap, ambil ayam itu sakitkan ke dalam bekas yang berisi serbuk tepung seri mewah. Kita salutkan ayam perapan tadi dengan serbuk seri mewah dan terus goreng dengan api sederhana. 


Bau dia memang dah naik masa gorengan pertama. 

Tara!!! ♥️ Dah siap pun ayam goreng pedas ala MCD. Tapi rasa dia tiadalah macam ayam goreng MCD yang kita beli dekat luar. Tapi yang penting dia ranggup, pedas dan lembut dekat dalam. Saya syorkan anda membeli brand ini. 😊


Comments

Popular Posts