Resepi nasi tomato & sambal udang kacang pea & ayam percik (cara saya)

Iftar semalam saya ada plan nak masak nasi tomato, ayam percik, sambal udang dengan kacang pea, acar timun dan menu sampingan lain. Jadi tanpa fikir panjang saya ikut je plan saya tu, memandangkan ada rempah ayam percik yang kami beli di Econsave tempoh hari. Ayam dan udang saya siap beli dari GrabMart. Petang dalam pukul 3.30 saya dah start masak nasi tomato. Saya agak frust juga sebab lupa nak beli majerin. So saya gantikan dengan minyak masak. Masuk pes tomato dan susu cair kira menjadilah rupa nasi tomato tu. Ini masak cara saya ye. hahaha. lepas tu saya masukkan gula dan garam secukup rasa. lagi satu jangan lupa letak kiub pati ayam bagi mengimbangkan rasa nasi tomato. 


Lupa nak pesan, kena rendam beras basmathi dalam beberapa jam barulah kita masakkan dia. Sebab nanti beras tu tiadalah mentah lagi walau dah masak lama. 

Selesai masak nasi tomato, saya terus gorengkan udang sikit dalam kuali. lebihan minyak gorengan udang tu saya guna untuk masak sambal. Ini masak cara saya, sebab saya letak asam keping dan kacang pea. kacang pea ni saya kesian tengok dia dalam peti ais sebab dah blur nak masak ape dengan sayur tu. Kita bedal je masak semalam. lepas tu saya ada masukkan kicap manis dan sos tiram bagi nak dapatkan sambal umppp dia tu. 
Dah siapkan sambal udang, saya terus gorengkan ayam percik tu atas kuali. Kat dapur tiada fryer/kuali pemanggang khas. solutionnya saya guna je kuali harian yang kami guna. Penutupnya guna tudung periuk je. haha. Menjadilah ayam perciknya. tapi kena tahan sabar sebab nak letak dalam kuali je, mulalah mercik satu dapur.


Bertambah-tambah ke HATI

https://c.lazada.com.my/t/c.17iEjl






Saya guna rempah dari Maggi je untuk perapan ayam percik. lepas tu gaulkan sekali dengan santan (3 sudu besar) then perapkan beberapa jam. Saya perap dari pagi. Pukul 4.30 petang baru goreng. Yang penting guna dengan api perlahan supaya isi ayam dekat dalam itu tidak merah.


Alhamdulilah siap dah kesemuanya. Hasilnya boleh lihat dalam gambar dibawah. first tu ayam dah hangus sudah sebab terover cook. saya perlahankan api, so nice je kejadian dia. Serius, memang sedap betul rasanya macam kita beli kat pasar (Ceh memuji diri sendiri pula). 


lain-lain menu, mak saya yang bantu. done iftar untuk 10 Ramadhan. Ada rezeki lebih kita hulurkan kepada yang memerlukan. 👌👌👌👌

Comments

Post a Comment

Popular Posts